Ve školce je bezva

Autorka: Ladislava Horová. Kniha plná písniček, her, pohybových improvizací i jednoduchých tanečků, říkadel, melodizací, divadelních dramatizací, hádanek a kreslení na motivy čtyř ročních období a důležitých událostí roku z pohledu předškoláka. Příchod jara, Svátek matek, Den dětí, loučení s prázdninami, mikulášská nadílka, oslava Vánoc a Velikonoc nebo zimní karneval jsou příležitosti k nacvičení pásma či besídky pro rodiče nebo „jen“ pro zábavné hraní a nenásilný rozvoj dětských smyslů. Se scénářem pásma či besídky lze dál pracovat podle vlastní fantazie a možností.

Ukázky z knihy:

ŘEKNI JMÉNO
(HRA SE SLOVY + POHYBOVÁ IMPROVIZACE)
V následující hře najdou své uplatnění úplně všichni.
Každý z nás má nějaké jméno a právě o jménech tato hra je. V jednotlivých slokách jsou jména uvedena jen pro příklad. Učitelka je může zaměnit za jména dětí, které jsou u hry přítomny. Zřetelně rytmizuje zdůrazňováním slabik ve slovech. Organizační možnosti jsou rozmanité.
Z počátku učitelka říká celý text a děti pouze přizvukují, než si systém slovních hříček osvojí. Dítě, jehož jméno učitelka poví, své jméno opakuje třikrát samo, tak jak to určuje rytmus. V závorkách jsou vedle textu jednoduché pokyny. Těch se učitelka může, ale nemusí držet.

Řekni jméno Lenka, (učitelka ukáže na holčičku Lenku)
Lenka, Lenka, Lenka, (děvčátko si stoupne, třikrát zopakuje své jméno)
vyskoč si a dupni, (děvčátko plní pokyny společně s učitelkou)
dup – dup – dup.

Řekni jméno Jirka, (učitelka ukáže na chlapce Jirku)
Jirka, Jirka, Jirka, (chlapec si stoupne, třikrát zopakuje své jméno)
po špičkách zkus chodit, (chlapec plní pokyny společně s učitelkou)
a – ni – muk!
Postup se plynule opakuje u všech dalších slok.

Řekni jméno Lucka, Řekni jméno Hanka,
Lucka, Lucka, Lucka, Hanka, Hanka, Hanka,
pak natáhni ruce, rozhlížej se s námi,
k – ob – lo – ze. do – dá – li.

Řekni jméno Pavel, Řekni jméno Ondra,
Pavel, Pavel, Pavel, Ondra, Ondra, Ondra,
vyzkoušej stát jen tak, sluníčko tě rádo,
na – no – ze. po – chvá – lí.

Celý text lze opakovat od začátku, aby na každé dítě přišla řada.

S KAMARÁDY ZA ZVÍŘÁTKY
(MELODIZACE ŘÍKADEL + POHYBOVÁ IMPROVIZACE)
Většina dětí má kladný vztah ke zvířátkům. Jistě je potěší výlet do míst, kde je spousta zvířat pohromadě. Už víte, kam pojedeme? Cestou, necestou, ale hlavně s písničkou… Dle chuti střídáme melodii známých písní „Já do lesa nepojedu“ a „Pec nám spadla.“ Pro jednoduchost doporučuji střídat vždy po taktu. Je dobré neuspěchat tempo, aby měly děti dostatek času na dokončení
pohybů.

Do zoo
Jedeme a zpíváme si všechny známé písničky.
Mávají nám louky, lesy, těšíme se na lvíčky.
(děti běží po špičkách, tvoří hada, chytají se v pase kamaráda před sebou, jednou rukou zamávají, znovu se chytí oběma rukama)
Co nás čeká? Překvapení? Zoologická zahrada. Lev a tygr zuby cení, než si lehnou na záda.
(děti dobíhají tak, aby na ně bylo vidět, utvoří si okolo sebe místo, poskakují na místě, leží na zádech)
Papoušek rád papouškuje, gorila se předvádí.
Že ji každý okukuje, to opici nevadí.
(pomalu vstávají, poskakují na místě, přiloží sepjaté dlaně k čelu, tleskají v rytmu)
V teráriu kobru mají, s hroznýšem se nehádá.
Na písku se vyhřívají, vládne dobrá nálada. (rukama naznačují tvar terária, dají prst před ústa, obejmou tělo rukama, tleskají v rytmu)
Pan krokodýl ze své tůně nad hladinu zamrká.
Opodál se loudá slůně, dalo by si nanuka.
(přejdou do dřepu, skloní hlavu ke kolenům, zvednou hlavu, mrkají, vstanou, rukama naznačují chobot, hladí bříško dlaněmi)
Všichni ale dobře víme, než se venku zešeří,
že zvířátka nekrmíme, dostanou svou večeři.
(ukazováčkem míří na hlavu, rukama opíšou ve vzduchu oblouk, kroutí hlavou a dlaněmi, hladí bříško dlaněmi)
Lev spořádá haldu masa, šimpanz má rád banány,
zebra svoje listí spásá, mládě baští u mámy.
(rukama naznačují haldu masa, předvádějí opičí pohyby, naznačují trhání listí, obejmou tělo dlaněmi)
V zoologické se zvířátky utekl den celičký,
máváme a hurá zpátky, do té naší školičky.
(děti se zvolna řadí za sebe, chytají se v pase kamaráda před sebou, běží, jednou rukou mávají, zvolna odbíhají do zákulisí)
Než stihnou všechny děti opustit scénu, mohou zpívat melodii na předem smluvené slabiky – lalalala, nananana, hohohoho, papapapa atd.
Představení může pokračovat následující hrou. Tehdy děti neodbíhají, ale zůstávají na pódiu.

KRESLÍME SI PLACHETNICI
V létě jezdíme na výlety vlakem, autobusem a někdo už letěl dokonce letadlem. Jestlipak ale víte, jaké je to povozit se v loďce? Vítr mírně pofukuje, plachta se napíná a my jedeme…
Vypadá to jako necky? Necky kreslit nebudu.
Nasaďte si velký kruh a zapomeňte na nudu!
(kresba loďky; „malíř“ zavrtí hlavou, nakreslí do středu loďky kruh a na něj pruhy)
Uprostřed je dlouhá tyčka, plachtu kreslím nahoře,
aby naše plachetnička trefila až do moře.
(kresba stožáru, plachty, obtáhnutí plachty, kresba vlnek okolo loďky)
Vítr fouká do lodičky, houpáme se na vlnách,
na bouřku si dáme pozor. Vrátíme se, žádný strach.
(kresba větříku,obtáhnutí vlnek, kresba mraku s bleskem; „malíř“ mává publiku)

Ukázky z knihy Ve školce je bezva (Portál 2010)
http://obchod.portal.cz/produkt/ve-skolce-je-bezva/

Leave a Reply

Přejít nahoru