Třetí fáze: Jízda vpřed
Jízda vpřed je základní způsob pohybu po ledě. Od chůze se liší tím, že při chůzi kráčíme, kdežto při jízdě kloužeme po ledě. Pohyb vzniká střídavým odrážením nohama, přenášením váhy těla z jedné nohy na druhou a využitím skluzu bruslí po ledě.
Nácvik:
- ,,Koloběžka“- odraz jedné nohy – skluz po druhé, odrážíme se stále stejnou nohou.
- ,,Stromeček“- nohy jsou v základním postoji, trup mírně v předklonu. Odraz levou nohou provedeme tlakem celou vnitřní hranou do ledu. Po odrazu nohu zvedáme od ledu a ve chvíli, kdy led opouští, je téměř propnutá. Váha těla se postupně přenáší na pravou nohu , která klouže po ledě. Levá noha zůstává po odrazu nízko nad ledem a sleduje nohu pravou. Úplně se k ní přiblíží – obě nohy se dostanou do podřepu a následuje odraz pravou nohou. Skutečná stopa na ledě vypadá jako stromeček.
- ,,Buřtíky“- jízda vpřed ve vlnovkách . Jedná se o dvojoporové bruslení vpřed, při kterém se žáci učí pérovat v kolenou. Plynule střídáme roznožení se snožením a zároveň podřep s vytažením se z kolen. Odraz provádíme z obou bruslí vnitřními hranami. Přejdeme do podřepu mírně rozkročného, kolena tlačíme k sobě. Nohy pomalu napínáme až do stoje spojného, znovu přecházíme do podřepu a cvik opakujeme.
- ,,Vlnky“- tento způsob je podobný. Obě nohy zůstávají na ledě, odraz provádíme střídavě pravou a levou nohou – vždy vnitřní hranou. Podřep a vytažení z kolen zůstávají stejné.
Nejčastější chyby:
- Toporně napnuté nohy v kolenou.
- Záklon místo mírného předklonu.
- Uvolněné držení kotníků.
- Odrazy špičkou místo celou hranou.
Příklady k procvičení:
- Jízda vpřed ve trojicích – Nejslabší žák uprostřed, krajní jej uchopí za paže. Střední se nechá zpočátku vozit na obou nohou v podřepu a udržuje brusle od sebe na šířku chodidla. Později pokrčuje nohy opakovaným dřepáním, zvedá střídavě jednu i druhou brusli od ledu a učí se přenášet váhu těla z jedné nohy na druhou.
- Jízda vpřed samostatně – Nácvik provádíme v řadu na šířku kluziště. Této fázi výcviku věnujeme co možná nejpečlivěji. Důsledně opravujeme chyby, neboť špatné návyky ztěžují výcvik dalších prvků.