Tohle mé psaní bude malým zastavením nad touhou po smyslu. Protože děti ve školkách malují na Velikonoce vajíčka a nevědí proč. Na Vánoce Ježíšek nosí dárky a děti nevědí proč. Listí padá ze stromu a brouci lezou do děr, aby na jaře zase vylezli a děti neví proč. Proč nemůže být slon růžový?
Smysluplnost světa
Víte proč se malé děti (myslím děti tak od dvou do čtyř – pěti let) tak často a neodbytně ptají „A proč…?“ Proč jsou mraky na nebi? Proč nespadnou? Proč ptáci letí? A proč komín kouří? Proč malujeme na Velikonoce vajíčka? A proč je kuře žluté? Proč aby ho maminka poznala? Víte proč tomu tak je? Protože děti se chtějí učit. Strašně moc se chtějí učit a chtějí, aby svět byl smysluplný. A víte proč se tahle touha po učení vytrácí, jak dítě roste? Protože člověk, který nenachází odpovědi se přestane ptát. A něco tak přirozeného a prostého jako je touha učit se zmizí, protože se vytratí smysl. Najednou je pryč. Protože prostě proto.
Integrované učení
Existuje něco, čemu se říká integrované bloky. Je to forma vzdělávání, která pomalu proniká do našich mateřských škol. Jedná se o to, předkládat dětem jednotlivá témata v souvislostech. Tak například ono velikonoční vajíčko. Můžeme začít tím, jak vajíčko vypadá. Umí stát na špičce? Jakou má barvu, tvar, povrch? Co všechno se dá s vajíčkem dělat? Kutálet, házet? Můžeme jej rozbít nebo vyfouknout, pozorovat , co je vlastně uvnitř. Co se stane, když propíchnu žloutek? Můžeme celé vejce ponořit do sklenice s octem a několik dní sledovat, co se bude dít. Můžeme vajíčko vařit, smažit… A to jsou pak věci! A skořápky odnést slepicím na statek. A víte proč? Možná budeme mít štěstí a uvidíme čerstvě vylíhlá žlutá kuřátka. A dostaneme se k tomu, k čemu vlastně takové vajíčko je. Ale ne že nám to bude ukazovat paní učitelka přes sklo. Děti si to samy zažijí. A už tu máme téma zrození, nového života, téma Velikonoc. Je to téma radostné. Takže si zazpíváme, zatančíme, naučíme se velikonoční koledu. A dostáváme se k symbolu. Už víte, proč malujeme na Velikonoce vajíčka?
Ještě o tom slonovi
Nakonec mi to nedá… Nechte děti malovat růžové slony a zelená slunce. Budou mít radost a nebudou se bát vidět věci jinak. A to má to smysl.
Eva Sůrová
Ekoškolka Rozárka – www.ekoskolka-rozarka.cz
A přesně takhle bych si to představovala – jako rodič i jako pedagog.