Kniha Rébusy pro rozvoj myšlení nabízí zajímavé rébusy, kterými lze zpestřit hodiny českého jazyka a literatury na 1. stupni základní školy, ale i reedukační skupiny pro děti se specifickou vývojovou poruchou učení (dyslexií, dysortografií). Rébusy mohou nabídnout své uplatnění také při společných chvílích rodičů s dětmi. Luštit je mohou děti při soutěžích, táborech, zájmových kroužcích a podobně. Rébusy jsou určeny především dětem ve věku 6 až 12 let, ale mnoho zábavy si s nimi užijí i starší.
Rébusy vzbuzují zájem a aktivitu dětí, a proto si je děti často žádají jako odměnu. Při řešení děti rozvíjejí myšlení, logické uvažování, fantazii a v neposlední řadě rozšiřují slovní zásobu. Spojením obrázku s písmeny a čtením percepčně náročného textu dochází k propojování funkcí pravé a levé mozkové hemisféry, což vede k postupnému zlepšování kognitivních procesů. Rébusy přinášejí radost, jsou zdrojem zábavy a potěšení.
Některé rébusy jsou složitější, a proto nenechte děti luštit příliš dlouho. Při výběru zohledněte možnosti dítěte, ale i počet kartiček. Během individuální práce zařazujte i rébusy, u kterých se domníváte, že by je dítě mělo bezpečně zvládnout. Oceňujte každý malý pokrok a snahu. I prospěchově neúspěšné dítě Vás dokáže mile překvapit. Ke správnému řešení může napomoci pohled do závěrečného klíče.
Ukázky z knihy:
Ukázka z knihy Rébusy pro rozvoj myšlení (Portál 2010)
Rébusy používám u nás ve škole, děti to docela zaujalo a dávám je dětem jako odměnu (za aktivitu v hodině a dobré chování). Když zlobí, nezařazuju je. Hodiny se mi zlepšily. Dokonce jsem je vzala i páťákům, ´které to po chvilce taky chytlo. Některé jsou jednoduché a jiné těžší (zde vynikají ty chytřejší děti). Doporučuju, zkuste to. Lenka (ZŠ Mladá Boleslav)