Platy učitelů 2011

Zeptali jsme se za Vás na “zvědavé dotazy” …

Je pokyn ministra školství platný pro všechny ředitele MŠ?

Ano. Nový katalog prací i změněné právní předpisy jsou závazné pro všechny právnické osoby vykonávající činnost škol či školských zařízení zřizovaná krajem, obcí a svazkem obcí zapsaných do školského rejstříku, tedy i mateřských škol.

Na základě vydaného nového katalogu prací a změněných právních předpisů byl vydán také metodický pokyn k odměňování pedagogických a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení a jejich zařazování do platových tříd podle katalogů prací s č.j. 10300/2010-25, který má pomoci ředitelům a jejich zřizovatelům ke snadnější orientaci v odměňování v katalogu prací při zařazování jejich zaměstnanců do platových tříd, který však pro ně není závazný. Závazné jsou pouze právní předpisy. Zvýšení platové úrovně se bude týkat i některých pedagogických pracovníků v mateřských školách, protože i někteří mají vysokoškolské vzdělání a splňují odbornou kvalifikaci podle zákona 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících.

Na posílení platové úrovně pedagogických pracovníků s vysokoškolským vzděláním, kteří splňují odbornou kvalifikaci podle zmíněného zákona byl MŠMT vyhlášen rozvojový program na rok 2011 č.j. 29 127/2010-26, ze dne 30.listopadu 2010, jehož cílem je poskytmout právnickým osobám vykonávajícím činnost škol finanční prostředky účelově určené na posílení platové úrovně všech pedagogických pracovníků, kteří předepsané podmínky splňují.

Je povinností ředitele MŠ informovat zaměstnance o změnách
a adekvátně upravit platy pracovníků, kterých se uvedené tabulky týkají?

Ano. § 136 ZP (262/2006 Sb.) ukládá mimo jiné (cituji):
Jestliže dojde ke změně skutečností uvedených v platovém výměru, je zaměstnavatel povinen to zaměstnanci písemně oznámit s uvedením důvodů nejpozději v den, kdy změna nabývá účinnosti. V tomto případě k 1.1. 2010 a tím Vám odpovídám i na poslední dotaz. (Většina ředitelů bude na změnách platových výměrů pracovat během vánočních prázdnin). Od 1.1. 2010 nabývá také účinnost změna nařízení vlády č. 564/2006 Sb. o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě ve znění pozdějších předpisů. Toto nařízení stanoví pro zaměstnance, kterým zaměstnavatel poskytuje podle § 109 odst. 3 zákoníku práce za práci plat (tedy i zaměstnancům MŠ) mimo jiné i způsob zařazování do platových tříd, stupnice platových tarifů a je závazný i pro ředitele mateřských škol.

Je stanoven konkrétní termín do kdy musí být tyto platové změny provedeny?

Konkrétní termín do kdy musí být platové změny provedeny je stanoven účinností NV 564/2006 Sb v platném znění a § 136 zákona 262/2006 Sb. (ZP), která hovoří o povinnost zaměstnavatele zaměstnanci písemně oznámit změnu s uvedením důvodů nejpozději v den, kdy změna nabývá účinnosti, čili k 1.1. 2010.

Ředitelkám mateřských škol byl zaslán dopis s informací ohledně účinnosti NV č.381/2010 od 1.1.2011s upozorněním na stanovení platových tarifů pedagogickým zaměstnancům dle 2 odlišných stupnic podle odborné kvalifikace a dosaženého vzdělání.

Děkujeme za odpovědi:
PhDr. Hana Fantová, vedoucí odboru školství
Magistrát města Olomouce

21 názorů na “Platy učitelů 2011”

  1. Umíte nabídnout zajímavý produkt, který se líbí dětem i dospělým?
    Staňte se distributorem “Dopisů od Ježíška”.

    Nabízíme práci na částečný úvazek (brigádu, přivýdělek), během měsíců září až říjen, vhodný pro maminky na mateřské, studenty, učitelky v mateřských školkách a školách.

    Požadujeme:
    – dobrou komunikativnost
    – pečlivost, samostatnost, aktivní a pozitivní přístup
    – spolehlivost
    – příjemné vystupování

    Pokud chcete vědět víc, zašlete údaje o sobě (jméno, adresu, telefon) na emailovou adresu info@dopisyodjeziska.cz

  2. Nepracuji sice v mateřince, ale ve školní družině. Mám SPgŠ, obor Vychovatelství, VŠ taktéž Vychovatelství, takže můžu srovnávat, co se na těchto školách vyučuje a jak dokáží připravit na praxi. Vysoká škola lidi, kteří nepracují v oboru vůbec na praxi nepřipraví. Ale opravdu vůbec. Za tři roky studia jsme měli jen jeden předmět s metodikou. O nějaké didaktice taky nebyla řeč. Nedávno jsem měla na praxi středoškolačku. Šikovná holčina, uměla hrát na klavír, kytaru, věděla, jak děti náležitě zmotivovat. Pečlivě se připravovala, snažila se. Také mi na praxi přišla padesátiletá studentka VŠ oboru vychovatelství, bývalá zdravotní sestra. Děs, běs. Základní nedostatky v pedagogických pojmech, podceňování cílů, úkolů, vůbec nevěděla, o co v družině jde. Chtěla jsem po ní přípravy, ale opravdu vůbec netušila, jak to napsat, co s dětma dělat. A taková “vychovatelka” bude mít větší výplatu než ona mladičká. Je škoda, že vysoké školy nezohledňují při přijímacím řízení např. SPgŠ, praxi. A že nedokáží vyučovací předměty oborů jako je vychovatelství a učitelství MŠ skloubit s praxí.

  3. Jak to tady čtu,nedá mi to se nepřidat.Nepracuji sice v mateřské škole,ale v ZUS.Zato moje maminka pracuje v MS přes 30 let.Mám jako vysokoškolačka mnohem vyšší plat než ona a daleko menší zodpovědnost za život dítěte !!!!!
    Bylo by určitě žádoucí,aby všechny učitelky MS měli stejnou platovou třídu a to mnohem vyšší než mají ted (jedna z vás uvaděla,že ma 8? -to je strašně málo),nevím,jak je to přesně v tabulkach,snad 11? ) a ještě bych odstupnovala leta praxe! Taky si myslím,že školka není škola a trochu podezřele na mě pusobí fakt,že je vyžadováno vysokoškolske vzdělani) Nejdulezitější je,mit krásný vztah k dětem,i po tolika letech prace.

  4. to vsechno co tu ctu tak bych bracela vspomene si nekdo na kucharky a na uklyzecky a tdd ty jsou jako nepotrebny v ms a ze tem se snizuje plat to je v poradku mislim si ze beznich by to vubec neslo a musime delat a snizujo nam to o 20 procent to je dobry co

  5. Milá paní nebo slečno Romanko! Vaše poslední věta mě po přečtení příspěvku alespoň trochu uklidnila,nebotˇ já,alespoň doufám,patřím k těm p,učitelkám,které se dětem opravdu věnují a milují je. Zapomínáte na to,že i my jsme po škole nastupovaly za úplně nejmenší peníz a že uběhlo hodně a hodně let ,než jsme se díky závratným platový postupům dopracovaly k platu,který je dnes menší než plat nastupující mladé paní učitelky s VŠ vzděláním.Musíte uznat,že to opravdu hodně naštve!!!!!!!!Takže ,díky pane ministře za takovou degradaci! Ještě ,že jsme my “stará generace “,i když já jsem i přes svúj věk naštěstí ve stále dobré kondici,natolik odpovědné,že platová reforma zasáhla pouze naše duše a ,bohužel, i životní úroveň,která byla díky platům ve školství i tak nevalná,ale nedotkla se naší práce s dětmi,nebotˇjsme to byly my,které si dobrovolně vybraly tuto náročnou práci a snad se nám podaří udržet kvalitu ,i přes všechny klacky,které nám kladete ,pane ministře, pod nohy! Takže ,Romanko,začínala jsem u Vás,ale Vy ani vy,kolegyně Bc a Mgr, za nic nemůžete a byly byste hloupé,kdybyste dobrovolně nebraly plat,který vám byl,z pozice pana ministra ,středoškoláka,nabídnut!Myslím,že by se pan ministr hodně divil,kdyby mu někdo předložil novou platební tabulku a on by byl na jejím konci,co se týče výše platu! A to ještě nevíme ,s jakou chytrostí přijde další pan ministr a po něm další a další,tak jak tomu bylo před ním a ještě před ním a ještě před ním……..!

  6. Drahé paní učitelky,je mi líto,že nastavený současný systém peněžního ohodnocení Vás tak podhodnotil.Ale nelíbí se mi jak jste všechny přesvědčené,že studentky bakalářeského studia jsou méně učitelkami než Vy!Prvním bodem si většina z Vás neuvědomuje,že dívky,které dnes vystudují střední pedagogickou školu a pokračují na bakalářském programu nastupovaly za menší peníze než vy a odváděly stejnou práci.To Vám nikomu nevadilo a mladá děvčata si nestěžovala!Uznávám,že praxe je velká škola,ale po tolika možnostech vidění práce starších p.u. v mateřinách kdy jsem jako praktikantka vedlou CELOU třídu a učitelka se napájela kafíčkem a klábosila kde mohla nevím o čem to tady mluvíte!Tedy:ano myslím si,že všechny učitelky v MŠ by měly brát stejné peníze.Pokud chceme soudit za jakou práci,rozhodně ne dobou praxe!Udělala bych to vyhodnocením “přepadových” hospitací.Kdy si učitelka nepřipraví jeden týden pro inspektorku,ale věnuje se tak dětem každý den!Za dobu studií jsem se bohužel setkala jen s málo učitelkami,které by si peníze zasloužily.Jako poslední bod bych chtěla uvést,že u státnic jsem potkala paní učitelku,která byla trojnásobná babička.Pokud chcete být učitelem znamená to studovat a učit se novým věcem po celý život!Musela jsem se zasmát nápadu přijmutí na VŠ bez přijímacího řízení,tato dáma by si mohla jí sednout do poslanecké sněmovny,protože by pomohla podkopat degradaci školské úrovně zase o další stupeň. S pozdravem a úctou Vám všem,které děláte svou práci stále s chutí.R.

  7. I já se připojuji po dnešním pohledu do své výplatní pásky!Po třiceti čtyřech letech práce v mateřině mi je téměř do breku.Na výplatnici mám o téměř tisíc korun méně,než v loňském roce. A to je za to,že mi prošly rukama desítky dětí,které jsem s láskou vypravovala a snad i vypravila do ZŠ.V roce 1973 jsem prošla velmi úzkým sítem uchazeček a nastoupila jsem na pedagogickou školu,kde jsem získala velmi kvalitní a dodnes použitelné vzdělání,zaměřené na všestranný rozvoj učitelky MŠ!Do dnešního dne jsem uvedla do praxe několik dalších kolegyň,a to téměř “grátis”,pro radu si chodí i kolegyně,které mají to nadnášené vysokoškolské vzdělání,ale ,bohužel,praxi nulovou!Tu musí ,stejně jako my”nekvalifikované učitelky” získat během odpracovaných let. Přemýšlím,jak se zachovat a na koho se obrátit!

  8. Milé “staré”kolegyně, které jste v dobách komunistického režimu nemohly studovat stejně jako já, dnešní demokracie se nám za to “odvděčila”. Když už bych studovat mohla po roce 1989, tak nebylo moc možností dálkového studia v oboru. Když už ty možnosti byly, to jsem již pracovala jako ředitelka a na jednotřídní MŠ studovat, nebylo moc možné, pokud jsem svojí práci chtěla dělat dobře, nejen tu pedagogickou ale i tu ostatní, nemohla jsem si dovolit v MŠ nebýt přítomná a studovat. Tak to mám za všechnu svojí oddanost své práci, moc krásné “poděkování” a přímo od ministra a celé vlády, která se na této nerovnosti podílela. To znamená, že mám nižší plat než učitelka s Bc.vzděláním s minimální praxí a bez velké odpovědnosti a vlastně ani nic moc nemusí umět že? S jednou takovou jsem měla tu “radost” pracovat a jsem šťastná, že už mám učitelku mladou schopnou bez pedagogického vzdělání, která teprve studuje, ale mnohé plně kvalifikované strčí do kapsy. Takové je i nástupní plat 20 000 málo. Té bych dala více, kéž by jednou nebyla otrávená jako já a v MŠ vydržela.

  9. Debatujeme s kolegyněmi o možnosti dostudování nyní potřebné kvalifikace na MŠ. Došly jsme k názoru, že pokud vzdělání na nás vyžadují, měli by nám to umožnit, ale rovnou studium dálkové a bez přijímaček! Pokud nás přijali již na střední školu dle talentovek a ještě s tolika lety praxe. Tento postup prý mají např. u policie – pokud na nich kvalifikaci vyžadují, umožní jim rovnou studium. Nevíte někdo víc? Podobně nechávali dostudovat dříve př.vychovatelství nebo naopak. Tak to už by člověk uvažoval, že by se do toho ještě “pustil”. Pokud by se jezdilo v sobotu…Ale takhle?

  10. Je mi na …….í, když se dívám na výplatní pásku za prosinec a za leden. Měla bych se radovat. Přidali mi DESET korun. Aleluja!!!!!!!!!!!!!!! Ale jedno vím jistě – děti to neodnesou. Moje práce mě baví a je jen smutné, že tam nahoře to nedovedou ocenit. Nové síly, které studovaly delší dobu než pouze střední pedagogickou školu, jsou teď finančně upřednostňovány. Ale já jsem pro svoji práci studovala osm roků, napřed gympl a potom vytoužený pedák – abych mohla být s dětmi a věnovat se jim. Nevím, co ještě napsat, protože bych jen opakovala, co jste napsaly vy ostatní holky.

  11. I já jsem z toho smutná,jak je s učitelkami s praxí jednáno,téměř před důchodem jsem nekvalifikovaná,kvalifikace byla vpořádku a stačila mi celý život a nyní je to málo,nevím asi jsem už stará,ale děti,jsou stále stejný,potřebují to,co potřebovaly i dříve ,ale chápu,že někdo má potřebu vysokoškol.vzdělání,ale to by mělo být starším umožněno/spočítal si již někdo,co studium stojí a kde na to vzít z našeho platu/U nás se do studia učitelkám nechce z tohoto prostého důvodu,mají co dělat se studiem svých dětí.

  12. Ano Jituš to s tebou souhlasím,ale vysokou v oboru a ne že přijde na MŠ někdo,kdo sice vysokou má ,ale jinak neví ,která bije.Vůbec žádná praxe s dětmi a ihned takový plat?

  13. Povinné to asi už je, proto nás takhle ohodnotili…Ale já si zase myslím, že by učitelky s dlouhou praxí a spoustou seminářů, které ročně navštěvujeme a na kterých probíráme novinky ve výchově, které probírají i na vysoké škole – tzn., že se stále vzděláváme,měly být brány jako PLNĚ kvalifikované. Vždyť jsme vystudovaly, jako zcela kvalifikované pro tuto práci a tak by se mělo požadovat vysokoškol.vzdělání až od změny!

  14. Nuniko a ostatní, zcela s Vámi souhlasím. Je do nebe volající nespravedlnost, že učitelky ze středoškolským vzděláním a VOŠkou nejsou finančně doceněny. Na druhou stranu je ovšem jedině dobře, že vysokoškolsky vzdělané učitelky mají vyšší mzdu, koneckonců studovaly na to. Osobně jsem za to, aby v mateřinách bylo VŠ vzdělání v budoucnu povinné. Věřím, že by to zvedlo úroveň vzdělávání u nás obecně.

  15. Tak jak to tady čtu,máte pravdu.U nás nastoupila nekvalifikovaná pracovnice (20 let),rok pracuje v MŠ se smlouvou na dobu určitou,stejně jako já,která se vrátila do školství po pauze(celkem mám odpracováno 19 let).Druhý rok spolu opět pracujeme a opět na smlouvu na dobu určitou.A teď pozor-naše mladinká nekvalifikovaná učitelka začala v září dálkově studovat a má dnes nejlepší plat z nás všech a to jsme tu všechny kvalifikované a děvčata mají praxi i 30 let. Děvčata dostala 10 Kč přidáno. Já nic,jelikož mám smlouvu na dobu určitou a to ještě mám platovou třídu 8 i když rok a půl zpracovávám TVP.Z toho vyplývá ,že učitelka bez kvalifikace a bez praxe má úžasný plat a my ostatní asi zřejmě ničemu nerozumíme a nic neumíme,protože nejsme za svou práci ohodnocené-akorát přijdeme o roky praxe.Nevím kdo to tak vymyslel,ale práce v mateřinkách je jedna z nejtěžších,protože zde učíte první přípravné kroky pro děti před vstupem do ZŠ.Ale i přes všechny tyto překážky s dětmi budu stále pracovat,protože přínos pro ty nejmenší je to nejhezčí co pro naše děti můžeme udělat. Jen souhlasím s těmi co opravdu píší tady na těchto stránkách.

  16. I já a mé kolegyně v práci jsme velmi rozhořčeny. A kde že sliby jsou? …všem učitelům přidáme… Kolik? Kterým? Za jakých podmínek? .. uplatňované kroky akorát vyvolaly mezi učitelkami velkou nevraživost a kdo ví co ještě… no není to diskriminace nás zkušených a s praxí? to je na demonstraci a stávkování – podívejte se a srovnejte si naší situaci s aktuální situací ve zdravotnictví – myslím si, že můžeme mít podobnou sílu. No co by velká většina lidí dělala? Kdo by jim pečoval po všech stránkách celé dny o děti?… za to ohodnocení co máme …. At ti nahoře stydí

  17. Stanislava Juřinová

    Také já,vážené kolegyně,která pracuje s dětmi přes 35let jsem byla – mírně řečeno – pobouřena tím, jak za celoživotní práci mi přibyla na výplatní pásce desetikoruna.Kdyby si tuto směšnou částku odpustili, nebyla bych tak rozhořčena.Je to výsměch pro všechny učitelky/kvalifikované pro tuto práci/,nevážení si práce tak náročného povolání jako je práce v MŚ a naprostá degradace lidí, které svoje povolání učitelky dělaly vždy poctivě a kreativně.Neustále se hovoří o tom,jak se učitelům přidává,ale úplná pravda,jak se trestají učitelky,které u tohoto povolání vydržely až do své penze,to si nikde nepřečtete.Kde,vážené kolegyně,ještě berete motivaci jak pracovat s úsměvem?

  18. Jsem na tom, dá se říci stejně, jako Irena. Akorát mi není jasné, proč nás ” potrestali” za to, že nemáme bakaláře, vlastně dvakrát!! Odebrali nám roky praxe, aby se bakalářkám vyrovnaly roky, co studovaly – alespoň tak se to povídalo a teď nám ještě udělají tabulky, kdy nastupující bakalářka má větší plat, než učitelka se SPgŠ v poslední platové třídě ” nekvalifikovaných” PP. Jsme z toho s kolegyněmi docela rozladěné, po tolika letech práce s dětmi a troufám si říci – velmi dobré práce ( naštěstí jsme učitelky, které práce s dětmi i za těchto podmínek zadím stále ještě baví a naplňuje…). Přitom středoškolačky jsou do praxe připravené mnohem lépe! Tři roky bakaláře nedají, co střední škola. Praxe je na střední škole určitě více a hlavně jsme, jako studentky, pracovaly s CELOU TŘÍDOU a ne s 5-7 dětmi ap.-což nám říkaly praktikantky na praxi, které jsme my – “nekvalifikované” učily, jak pracovat s dětmi… Proč to vše píši – zajímalo by mě, jestli by nám teď roky praxe, co nám byly odebrány, neměly být vráceny, když jsme nyní tak peněžně podhodnoceny oproti bakalářkám.

  19. Ireno i vy ostatní jak je vidět asi svou práci neděláme dobře a jsme nepotřebné.Nikdo nebyl 6hod./nejvyšší úvazek v přímé práci s dětmi oproti jiným ped.pracovníkům/denně s naší malou neposednou generací.Zastane se někdo nás????????????,

  20. Může mi někdo vysvětlit, proč po skoro 27 letech praxe jsem degradovaný nekvalifikovaný pedagogický pracovník – učitelka MŠ, když mám střední pedagogickou školu, obor učitelství na mateřských školách? A dnes mě bylo sděleno, že by mě měli ještě 3 roky odečíst za to, že nemám vysokou a tudíž posunout postup do posledního platového stupně??

Leave a Reply

Přejít nahoru