ativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi ve školní družině, se skupinami dětí ve školce, nebo Vašimi dětmi doma. Dobrá zpráva je, že k tomu, abychom dokázali pozornost dětí zaujmout a navíc u nich rozvíjeli řadu dovedností, nepotřebujeme vymýšlet stále něco nového, neobvyklého a s velkým množstvím pomůcek. Řadu zajímavých aktivit je možné podniknout i s „klasikou“, jako jsou například říkadla a pohádky. Schválně, kdo z vás je nemiloval?
Říkadla a krátké, obsahově jednoduché básničky jsou vhodnými náměty k tvořivým, nebo dramatickým hrám a činnostem. Přinášejí dětem nejenom radost a uspokojení z porozumění obsahu, ale současně přirozeným způsobem rozvíjejí slovní zásobu a cit pro slovní vyjádření. Prostřednictvím ztvárnění jejich obsahu se u dětí rozvíjí tvořivé schopnosti a dovednosti. Zároveň u nich vytváří zájem a později i potřebu se s literárním uměním setkávat a nacházet v něm radost i inspiraci. Například pohádka je přirozeným prostředkem k tvořivé námětové nebo dramatické hře. Je mnoho způsobů, jak hru s pohádkou pro děti připravit. Základním kritériem, které bude tuto přípravu limitovat, je přiměřenost předlohy věku dětí, jejich možnostem a schopnostem.
Při výběru vhodné literární předlohy platí, že čím mladší jsou děti, tím více musí být předloha založena na ději. Základním předpokladem úspěšné práce s dětmi je nejen volba a zpracování předlohy, ale i navození kontaktů mezi dětmi, jejich uvolnění ke hře a soustředění na hru.
Jako příklad přinášíme následující hru na Čtyři roční období:
Pro každé roční období zvolíme jeden roh místnost, ve kterém můžeme pro snadnější orientaci umístit atribut, který se k němu hodí, např. zima – kulíšek, rukavice, jaro – pomlázka, léto – nafukovací míč, podzim – papírový drak. S dětmi pak přecházíme z jednoho rohu do druhého a v hromadné improvizaci předvádíme činnosti, které se k tomu kterému období vážou. Pohybové hry pro jednotlivá roční období mohou provázet říkadla a básničky. Proto, že zrovna teď je jaro, přinášíme následující ukázku:
Jaro
Básnička Mileny Lukešové vybízí ke hře na jarní kytičky, které sluníčko začne probouzet ze zimního spánku:
- učitelka: „Pod zemí, přikryté sněhovou peřinou, spí bílé sněženky v malých cibulkách. Spí se jim dobře a nic nevědí o světě. Ale brzy je začne svými paprsky šimrat sluníčko na bříšku, za krčkem, na nožičkách a šimrá a šimrá, až se malé sněženky pomalu, pomaloučku probouzejí. Nejprve se protahují a všelijak vrtí, ale pak jim zvědavost nedá, a opatrně, aby se nepolámaly, se začnou proklubávat na svět.“
- Děti stulené do klubíčka mohou představovat malé sněženky, které spí ve své cibulce a nic nevědí o světě. Motivovány vyprávěním učitelky se začínají pomalu probouzet, až se vyklubou na svět.
Stonek dva lístky
– a je venku
zelená kolíbka
pro sněženku
Ještě je
v zavinovačce, je docela malá
a jinak by se polámala
Takhle si může klidně spát
a lehounce se kolíbat.
(Milena Lukešová: První sněženka)
Jako zajímavá inspirace, jak pracovat s literární předlohou, může působit i následující dopis, který k nám do nakladatelství přišel v rámci výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou:
Milý KuliFerdo, chtěla bych se podělit o krásné zážitky díky Vaší soutěži. Zadání – jakkoli ztvárnit pohádku O Červené Karkulce Byl z toho celý týden ve školní družině. První den jsme četli klasickou pohádku, ale také si poustěli Karcoolku ze zahraničí, děti měly za úkol popřemýšlet, jaká jiná může být Karkulka. Děti dostaly za úkol vymyslet podobnou, či úplně jinou Karkulku. Druhý den si z domu děti přinesly knihy, ve kterých je pohádka o Karkulce. Porovnávali jsme různé autory. Velice se nám líbila veršovaná od Františka Hrubína, děti se rozdělily na kluky a holky a učily se pohádku – rozhovor vlka a Karkulky. Ve středu děti začaly malovat a také si opakovaly čtení pohádky tichým hlasem, hlubokým hlasem, vesele, smutně. Ve čtvrtek proběhlo dokončení obrázků a vymýšlení textu, který je na zadní straně dílka, děti to moc bavilo. V pátek jsme dokonce s Karkulkou vystupovali v jiném oddělení naší školní družiny. Byly z toho čtyři Karkulky proti devíti vlkům, opět veršovaná Karkulka od Františka Hrubína. Závěrem bych chtěla poděkovat za skvělý nápad, protože v dnešní době se dětem moc nečte, neznají klasické pohádky a také vymýšlení příběhů není až tak časté, o ztvárnění, popisu a vysvětlování příběhu ani nemluvě. Myslím, že se u nás ve školní družině týden podařil a těšíme se na další zadání.
(Z dopisu pro KuliFerdu od vychovatelky Aleny Vavříčkové, upraveno)
|
Soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou nyní nakladatelství Raabe pořádá, právě vrcholí. Výtvarná díla soutěžících, kteří postoupili do druhého kola, jsou v tuto chvíli zveřejněna na Facebooku, kde o nich můžete hlasovat počtem „like“. Druhý ročník oblíbené soutěže proběhne na podzim. Novinky z průběhu soutěže můžete sledovat zde.
V článku byla použita ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů, autorky: Krista Bláhová, Libuše Honzová. Více aktualit a novinek najdete na stránkách www.raabe.cz.