Hračky a hry existují od dávné minulosti v nejrůznějších variantách – od kousku dřeva, (které se v dětských představách stane např. panáčkem) až po složité mechanické hračky, které nás zaměstnají na dlouhé hodiny. Stačí se podívat do reklamních letáků, internetových obchodů nebo navštívit nejbližší hračkárnu, abychom zjistili, že nabídka hraček je opravdu pestrá. Jenže není hračka jako hračka a vybrat tu správnou pro naše dítě je někdy opravdu oříšek. Dětství se však bez hraček neobejde, protože hraním si se dítě učí a sbírá zkušenosti. Pojďme se tedy zaměřit na to, co je při výběru hraček důležité a jaká hračka opravdu dítěti pomáhá se rozvíjet. Hra dětem poskytuje mnoho příležitostí pro tělesný, duševní i společenský vývoj. A protože je hra pro dítě vlastně prací, pak jsou hračky jeho pracovní nástroje. Vhodné hračky tedy mohou dětem pomáhat, aby se naučily svou práci vykonávat dobře.
Pravdou je, že hračky bychom neměli kupovat bezhlavě, ale s rozmyslem. Děti mají spoustu nejrůznějších nápadů, rády využívají svou fantazii a právě to by jim hračky měly umožnit. Aby hračka byla kromě zábavy i k užitku, musíme při jejím výběru respektovat věk a vývojové stádium dítěte, pro které je určena. Není nutné ani žádoucí vybírat tu nejdražší a nejbarevnější. Je známo, že často ty nejjednodušší hračky, dávají dětem největší možnosti zábavy.
Kojenecký věk je věkem experimentování. Dítě se učí vidět a rozeznávat předměty, jejich tvary a barvy. Rozvíjí se sluch a hmat (centrem poznávání jsou v tomto období ústa). Dítě si ještě nehraje, pouze experimentuje. Mezi první hračky by měly patřit kolotoče nad postýlku a nejrůznější chrastítka, které rozvíjejí zrak, sluch a hmat (zatím jde o počáteční snahu hračku uchopit). Je důležité, aby byly hračka pro dítě bezpečné (vhodné pro daný věk) a z nezávadných materiálů (nejlépe takové, které se dají dobře omývat, prát a čistit). Starší kojenec má již pohybové dovednosti takové, že je možné mu pořídit i dynamické hračky – různé míčky, velké kostky atd. Postupně se rozvíjí i jemná motorika – dítě umí mačkat různá tlačítka, zahazuje předměty, tahá za sebou zvířátka…. Baví ho hračky, které po vynaložené aktivitě něco udělají (vydají zvuk, roztočí se, otevřou se) a na řadu přicházejí také knížky s barevnými obrázky. Mnohé hračky, které dítě pozná již v prvním půlroce, pro něj zůstávají zajímavé i později.
Batolata již většinou chrastítka nebaví. Začínají rozvíjet svoji fantazii a tvořivost. Kojenecké experimentování pozvolna přechází v opravdovou hru a jejich zájem o nejrůznější hračky stoupá. Děti již umí chodit, začínají mluvit a postupně si uvědomují sebe sama. Nejvhodnějšími hračkami jsou proto ty, které rozvíjí motoriku a komunikaci. Jsou to různé míče, odstrkovala, kočárky, tahací hračky. K rozvoji jemné motoriky pak slouží kostky, jednoduché stavebnice, vkládačky, první puzzle s velkými dílky, knížky (leporela i zvukové knížky, které rozvíjejí sluch), rytmické hračky (první hudební nástroje), pastelky – nejlépe silné, trojhranné, pro správný rozvoj úchopu – a další výtvarné materiály pro daný věk. Užitečná jsou i kvalitní gumová zvířátka, se kterými si děti opravdu vyhrají, a která zůstanou zajímavá i v pozdějším věku.
Předškoláci si s nástupem do předškolního zařízení postupně osvojují základní normy chování, ztotožňují se s nimi a navazují první “cílené” kontakty s vrstevníky. Učí se s nimi soupeřit i spolupracovat. Důležité jsou zejména námětové hry, kterými se děti seznamují se světem dospělých. Významnou roli v tomto období zastávají u dívek panenky a u chlapců plyšová zvířátka (v dnešní době bohužel mnohé více zaujmou různí roboti, u kterých je opět výchovná hodnota nulová), o něž se starají. Nemá smysl kupovat tu nejdražší panenku, která je právě k dostání, jen proto, že umí mluvit, plakat opravdové slzy, čůrat do plenek atd. Dalšími hračkami, které předškolákovi pomáhají se rozvíjet, jsou nejrůznější výtvarné potřeby, vystřihovánky, pexesa, stavebnice, obrázkové karty, zatloukačky, atd. U holčiček nádobíčko, u chlapců autíčka, různé nářadí a náčiní (nejlépe podobné tomu, které používá táta nebo máma). Mezi další hračky patří loutky, mozaiky, společenské hry (vhodné pro daný věk). Motoriku rozvíjí také kolo, švihadlo, míče, hračky na písek, atd. Výbornou hračkou jsou nejrůznější druhy ovoce a zeleniny. Nezastupitelnou roli hrají také hračky, které si dítě může vytvořit (byť i jen z části) z různých materiálů samo – pokojíček pro panenku, různé masky, maňásky. Tyto hračky sice nebudou jako ty z obchodu, ale zcela určitě budou patřit mezi ty nejoblíbenější.
Pravdou zůstává, že každé dítě je jiné a jako hračku může použít prakticky cokoli, co ho právě zaujme. Věřte, že těch opravdových hraček, postačí dítěti málo, protože mnohem více ho zaujme a poučí kuchyňské náčiní, vybavení v koupelně či obýváku. Takové třídění knoflíků dle velikosti a barev a další obdobné činnosti nenahradí žádný mluvící papoušek ani „čůrací“ panenka. Proto se nebojte věřit svému dítěti a vše, co se snaží prozkoumat, mu v rámci možností a bezpečnosti pomáhejte poznat.
Funkce hraček:
- jsou zdrojem zábavy
- rozvíjejí kreativitu a fantazii
- pomáhají dětem poznávat sebe sama a porozumět světu, který je obklopuje
- seznamují děti s tím, jak věci okolo fungují
- rozvíjejí vyjadřování dětí, komunikaci a společenské cítění
- podporují myšlení a učí schopnosti řešit problémy
- rozvíjejí motoriku dětí a posilují jejich kondici a koordinaci
- podněcují zvídavost a soustředění se
Jaká má hračka být?
- bezpečná, z nezávadného materiálu a odolná
- jednoduchá
- příjemná a zajímavá pro dítě
- lákavá, ale vkusná
- motivující – má být pro dítě výzvou
- variabilní – lze ji mnohostranně využít
- počítá s interakcí
- výchovně hodnotná
Zdroj: scio.cz