V knížce Krátké hry pro dlouhé chvíle najdete nehlučné hry a činnosti bez nároku na velký prostor, které pomohou dětem od 2 do 10 let přečkat nepříjemné nebo nudné chvíle. Hry proti nudě současně rozvíjejí fantazii dětí, jejich smysl pro logiku, rozšiřují jejich znalosti a cvičí pozorovací schopnosti a paměť. Uplatňuje se tu jak dětská soutěživost, tak i schopnost respektovat druhé a přizpůsobit se situaci.
Vyber si odpověď
Nabídneme dítěti několik definic nějakého neznámého slova.
Příklad: ornitolog je člověk, který
a) uklízí ulice
b) zabývá se ptáky
c) hlásí zprávy v televizi
d) zkouší nová letadla
Takovou hru je možné hrát i s citacemi.
Kdo řekl „Osobo, neviděla jste tady děti?“
a) Rumcajs
b) dědek
c) Červená karkulka
d) bába
U malých dětí musí být tři možnosti ze čtyř tak absurdní, aby byly schopné vybrat správnou odpověď.
Bláznivé rýmování
Skládat říkanky není příliš těžké a ty nejlepší z nich si děti budou dlouho pamatovat. Hru začneme tak, že děti požádáme, aby si vzpomněly na nějaké známé říkanky: Zlatá brána, En ten týky apod. Potom hned navážeme na nějaký námět, který je dětem blízký. Všichni po řadě přidávají své „verše“.
Například: Kočka skáče – píská ptáče – dítě pláče – jí koláče – jako dráče… až do chvíle, kdy už nenacházíme slova, která by se rýmovala. Můžeme dětem navrhnout, aby tvořily rýmy na –ost, -í, -lo, -cí nebo aby vystřídaly rým aliterací („Pyšný páv s pávicí prošli plnou pivnicí“, „Dýmka dědka Dudka dýmá, dědek Dudek dupá…)
Soustředění a potřeštěné nápady jdou ve hře kupodivu dobře dohromady.
Šupinatý slavík
Podle hry „Všechno lítá, co peří má“ se dá také hrát „Má to chlupy?“:
Ryba? Nikdo se ani nehne
Králík? – Má chlupy!
Lze zvolit také tři možnosti, z nichž si hráči vyberou.
Příklad: šupiny, peří, chlupy.
Ryba? – Šupiny.
Slavík? – Peří.
Koroptev? – Chlupy.
To snad ne – chlupatá koroptev?
Varianta hry, rozšiřující znalosti, vyžaduje rychlé reakce.
Ukázky z knihy Krátké hry pro dlouhé chvíle (Portál 2009)
http://obchod.portal.cz/produkt/kratke-hry-pro-dlouhe-chvile/