Jak a co číst dětem v MŠ

Komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV
Literární výchova je v obsahu vzdělávacích oblastí v Rámcovém vzdělávacím programu předškolního vzdělávání (RVP PV) chápána především jako součást životně důležitého procesu rozvoje řeči a jazyka dítěte, včetně kultivace jeho komunikativních schopností a sociálně kulturního chování. Materiály k tomuto procesu předkládá pedagogům i studujícím pedagogických škol tento výběr ukázek textů z literatury pro děti i knižní doporučení s komentáři a s podněty k jejich využití. Po teoretickém úvodu o úloze literárního textu ve vzdělávání v MŠ, o literárněvýchovných kompetencích učitelky v předškolním vzdělávání a o fenoménu knihy v tomto vzdělávacím procesu navazuje autorka hlavní částí knihy didakticky komentovaným výběrem literárních textů. Jedná se v podstatě o komentovanou antologii textů pro děti – od říkadel a básní (říkadla ke hrám s jazykem, rozpočitadla, hádanky, básničky a scénky k zapamatování) přes monotematická pásma literárních textů, která lze využít ve vzdělávacích projektech v MŠ až po komentované literární ukázky pro motivační práci s celkem knihy. Knihu ocení učitelky MŠ a nejnižších ročníků ZŠ, vychovatelky v družinách, rodiče, prarodiče dětí ve věku od 3 do 9 let i studující pedagogických škol.

PhDr. Vladimíra Gebhartová jako vysokoškolská pedagožka po mnoho let přednášela literaturu pro děti a didaktiku literární výchovy na Filozofické a Pedagogické fakultě UK, působila jako šéfredaktorka časopisu Sluníčko. Je autorkou učebnice Literatura pro děti, podílela se jako spoluautorka na úspěšné a reeditované knize Rok v MŠ (Portál, 2010), opakovaně se vydávají její Říkadla a hry pro nejmenší (Portál, 2006), je spoluautorkou čítanek. V poslední době píše recenze do Zpravodaje a Občasníku – příležitostných periodik APV a věnuje se editorské činnosti. (Portál 2011)

Leave a Reply

Přejít nahoru