Hrajeme si s padákem

hrajeme-si-s-padakem„To si děti hrají s padákem?“ Hrají, a báječně. Pro ty, kteří se snad ještě s touto netradiční, ale nyní hojně využívanou pomůckou nesetkali, uvádíme, že padák je kruhová plachta různého průměru, ušitá z lehké, ale pevné látky, která umožňuje rozmanitou manipulaci. Při ní se padák mimo jiné vlní, nadouvá vzduchem, vznáší… Ve středu kruhové plachty bývá větší či menší otvor.
Hrát s padákem si mohou děti v mateřských a základních školách, v mateřských centrech, klubech dětí, ale třeba i když se sejde skupina dětí na narozeninové „párty“. Stále více pedagogů zjišťuje, že hra s padákem baví nejen mladší, ale i starší děti, studenty i dospělé. A tak je padák s oblibou využíván i ve školních hodinách nebo při tělesné výchově.

Padák je pomůckou, kterou nemůže ovládat jedinec. Aktivity s padákem provádíme společně, ve spolupráci s ostatními. Při hře s padákem se rozvíjejí sociální dovednosti a vztahy, pohybové a manipulační schopnosti, prostorová orientace, zlepšuje se uvědomělé ovládání vlastního těla, koordinace pohybů, kooperace. Slaďuje se také pohyb s rytmem říkadla, písničky.
Padák může být při hře mlýnským kolem, rybníkem, ve kterém žije vodník a na jehož vodní hladině tančí víly a rusalky. Promění se v cirkusové šapitó, domeček, může se však také změnit v past, ve které uvíznou myšky, lvice či medvěd. Vytváření mírných vlnek, vln i rozbouřené mořské hladiny můžeme využít třeba i při poslechu pohádky O rybáři a rybce, která by jinak byla pro hyperaktivní děti dlouhá. V dalších pohádkách se padák stane stříškou, kolečkem v hodinách, kolem kolovrátku, koláčem, promění se ve stébla trávy, větve keřů a stromů vlnící se ve větru.
Padák nabízí dětem možnost, aby si vyzkoušely, k čemu je, aby samy zkoumaly, jak je možno padák využít, jak mohou s padákem manipulovat, jak padák na pohyb reaguje, a učí se tak padák lépe ovládat.

Vodník Frantík
Padák rozložíme na koberci. Pozor na parkety nebo plovoucí podlahu, látka padáku může při prudkém pohybu klouzat. Vodník Frantík (má na hlavě klobouk s pentličkami nebo pentle za pasem) chodí bos zvolna po ploše padáku, ostatní děti stojí nebo poskakují a pobíhají v prostoru mimo padák a volají:
predskolaci-hrajeme-s-padakem-obr1-16-10Vodníčku, vodníčku,
jakpak se máš v rybníčku?
Vodníku, Frantíku,
jakpak se máš v rybníku?
Vodník odpoví:
Já nejradši ticho mám,
vás, křiklouni, pochytám.

Vodník Frantík vybíhá z padáku a pokud někoho chytí, ten se posadí zkřižmo na plochu padáku a hra se opakuje. Nebo se ten, kdo je chycený, stává vodníkem. Role se vymění.

Ukázka z knihy Hrajeme si s padákem (Portál 2009)
http://obchod.portal.cz/produkt/hrajeme-si-s-padakem/

1 názor na “Hrajeme si s padákem”

  1. Padák je opravdu výborná pomůcka nejen ke cvičení a hrám. Máme ho u nás ve třídě a děti se pod ním mohou schovat jako skřítci, nebo dělat vlny, hrát hru Pán Čáp ztratil čepičku nebo jen tak opakovat anglická slovíčka, která se týkají barev. Jsem ráda, že vyšla kniha, která nabízí další náměty a inspiraci z touto netradiční pomůckou -plachtou.
    Majka

Leave a Reply

Přejít nahoru