Popis hry: Branku tvoří dětský stolek položený na zem boční stranou nebo položená švédská bedna. Šířku branky (asi 1 m) můžeme vyznačit před lavičkou kuželkami. Asi 4-5 m před brankou je nakreslená čára. Za ní stojí družstvo dětí v zástupu, každé má v ruce míč. Učitelka seznámí děti s úkolem kutálení míče do branky v kleku na jednom koleni. Děti se postupně v kutálení míče do branky střídají. Po splnění úkolu odcházejí děti k připravení lavičce, odkud pozoruji při koulení míčů další děti. Učitelka hru sleduje, hodnotí, radí. Při soutěži jednotlivců kreslí na tabuli u značek dětí úspěšným hráčům hvězdičku.
Hlavní zaměření hry:
odhad cílení, procvičování matematických představ: co je více, co méně.
Věková skupina: 4-6 let.
Pomůcky: větší nebo střední míče podle hráčů, dětské stolky nebo švédské lavičky a Kuželky k postavení branek (bedna),drobná kolečka nebo kroužky.
Prostor: v tělocvičně (ve třídě), v přírodě.
Motivace: Budeme si povídat o fotbale a fotbalistech, zeptám se dětí jestli znají nějakého fotbalistu, nebo jestli oni sami, či někdo z jejich známých hraje fotbal. Pak jim sdělím, že si zahrajeme na brankáře.
Pravidla: Děti nesmějí překročit startovní čáru ani běžet za odkutáleným míčem. Při soutěži jednotlivců vyhrávají děti s hvězdičkami.
Prostor pro dotazy: Po vysvětlení pravidel se zeptám dětí, jestli tomu rozumí a eventuálně jim pravidla zopakuji a vysvětlím.
Zkušební kolo: Děti si hru vyzkouší, nastanou-li nějaké nesrovnalosti, tak jim pravidla hry ještě jednou zopakuji.
Hra: Hra jednotlivců nebo hra v družstvech.
Hodnocení: Až družstva nebo jednotlivci dohrají, vyhodnotím vítěze. Odměna by měla být už jen samotná hra, ale je možné všem hráčům za odměnu dát nějaké malé bonbony, vítězům třeba dva a poraženým jeden.
Metodické poznámky: Při větším počtu dětí zorganizujeme soutěž družstev. Družstva stojí v zástupu na startovní čáře, každé družstvo má před sebou branku. Vítězí družstvo, v jehož brance je nejvíce míčů. Na závěr hry si děti procvičí matematické představy odhadem, v které brance je nejvíce míčů.