Tříleté dítě by mělo v následujících oblastech ovládat a znát:
Matematika
- počítat do tří a ukázat odpovídající čísla na prstech
- ovládat pojmy: jeden-mnoho, velký-malý, široký-úzký, vysoký-nízký, stejné-různé atd.
- znát základní barvy
- znát základní geometrické útvary
- srovnávat předměty dle velikosti, barvy, tvaru
- srovnávat počet předmětů
- vybírat do páru předměty s danou charakteristikou
Rozvoj řeči
- znát názvy okolních předmětů: nábytku, nádobí, hraček, oblečení atd.
- znát jeden příznak každého předmětu
- znát názvy základních činností (běhat, skákat atd.)
- opakovat básničky a písničky
Pozornost
- min. 3-4min. soustředěně vyplňovat úkol
- nacházet párové předměty
- ze skupiny předmětů vybrat potřebný
- všímat si vlastností a kritérií předmětů
- nacházet shody a rozdíly mezi předměty
Paměť
- zapamatovat si 2-3 obrázky
- zapamatovat si 3-4 slova, zopakované několikrát dospělým
- pamatovat a opakovat pohyby, zopakované 1-2x dospělým
- pamatovat si detail nebo vlastnost předmětu
Myšlení
- skládat obrázek ze 2-4 částí
- nalézat a vysvětlovat nesoulad na obrázcích
- nalézat přebytečný předmět a vysvětlit svůj výběr
- nacházet shody a rozdíly mezi předměty
Motorika
- rozstřihnout nůžkami papír
- vytvářet a lepit válečky a kuličky z plastelíny
- kreslit kroužky, tečky a linky
- opakovat pohyby prstové gymnastiky
Okolní svět
- znát názvy a mít představu o domácích (kráva, kůň, prase, kočka, pes atd.)
a divokých (medvěd, vlk, zajíc, liška atd.) zvířatech - znát názvy třech-čtyřech zástupců z řad ptáků, ryb, hmyzu
- znát názvy základních rostlin – třech-čtyřech zástupců z řad stromů a květů
- mít představu o ovoci, zelenině
- mít představu o materiálech, ze kterých jsou vyrobeny okolní předměty
- znát části dne (ráno, den, večer, noc)
- umět rozpoznat počasí (déšť, sníh, vítr, duha…)
Tělesná výchova
- umět skákat po dvou nohách (snožmo)
- házet a chytat míč
- držet rovnováhu, přecházejíce desku položenou na zemi
- znát pravidla osobní hygieny
Hudba
- hýbat se v rytmu hudby
- kopírovat zvuky
- korigovat sílu hlasu, hovořit nahlas-potichu
- mělo by mít představu o zvucích okolního světa (zpěv ptáků, zvuky zvířat, hmyzu, šum vody, dopravy, zvuky vydávané domácími spotřebiči atp.)