Co by mělo umět a znát 3-4 leté dítě?

Tříleté dítě by mělo v následujících oblastech ovládat a znát:

Matematika

  • počítat do tří a ukázat odpovídající čísla na prstech
  • ovládat pojmy: jeden-mnoho, velký-malý, široký-úzký, vysoký-nízký, stejné-různé atd.
  • znát základní barvy
  • znát základní geometrické útvary
  • srovnávat předměty dle velikosti, barvy, tvaru
  • srovnávat počet předmětů
  • vybírat do páru předměty s danou charakteristikou


Rozvoj řeči

  • znát názvy okolních předmětů: nábytku, nádobí, hraček, oblečení atd.
  • znát jeden příznak každého předmětu
  • znát názvy základních činností (běhat, skákat atd.)
  • opakovat básničky a písničky

Pozornost

  • min. 3-4min. soustředěně vyplňovat úkol
  • nacházet párové předměty
  • ze skupiny předmětů vybrat potřebný
  • všímat si vlastností a kritérií předmětů
  • nacházet shody a rozdíly mezi předměty

Paměť

  • zapamatovat si 2-3 obrázky
  • zapamatovat si 3-4 slova, zopakované několikrát dospělým
  • pamatovat a opakovat pohyby, zopakované 1-2x dospělým
  • pamatovat si detail nebo vlastnost předmětu

Myšlení

  • skládat obrázek ze 2-4 částí
  • nalézat a vysvětlovat nesoulad na obrázcích
  • nalézat přebytečný předmět a vysvětlit svůj výběr
  • nacházet shody a rozdíly mezi předměty

Motorika

  • rozstřihnout nůžkami papír
  • vytvářet a lepit válečky a kuličky z plastelíny
  • kreslit kroužky, tečky a linky
  • opakovat pohyby prstové gymnastiky

Okolní svět

  • znát názvy a mít představu o domácích (kráva, kůň, prase, kočka, pes atd.)
    a divokých (medvěd, vlk, zajíc, liška atd.) zvířatech
  • znát názvy třech-čtyřech zástupců z řad ptáků, ryb, hmyzu
  • znát názvy základních rostlin – třech-čtyřech zástupců z řad stromů a květů
  • mít představu o ovoci, zelenině
  • mít představu o materiálech, ze kterých jsou vyrobeny okolní předměty
  • znát části dne (ráno, den, večer, noc)
  • umět rozpoznat počasí (déšť, sníh, vítr, duha…)

Tělesná výchova

  • umět skákat po dvou nohách (snožmo)
  • házet a chytat míč
  • držet rovnováhu, přecházejíce desku položenou na zemi
  • znát pravidla osobní hygieny

Hudba

  • hýbat se v rytmu hudby
  • kopírovat zvuky
  • korigovat sílu hlasu, hovořit nahlas-potichu
  • mělo by mít představu o zvucích okolního světa (zpěv ptáků, zvuky zvířat, hmyzu, šum vody, dopravy, zvuky vydávané domácími spotřebiči atp.)

Leave a Reply

Přejít nahoru