Poznávejte spolu se svými předškoláky přírodu prostřednictvím projektu z publikace Činnosti venku a v přírodě pro předškolní vzdělávání Nakladatelství Raabe.
Cíle:
Voda jako hlavní součást přírody, jako nezbytná podmínka pro zachování života na naší planetě. Zvýšení povědomí dětí o tom, kde se voda bere, kam odtéká, kde všude je obsažena, co ji špiní, i o tom, jak je důležité vodou šetřit při každodenních úkonech spojených se zdravím člověka a s jeho hygienou. Seznámení se s koloběhem vody v přírodě. Poznávání živočichů a rostlin, které se nacházejí v blízkosti vodních ploch a toků a jsou na vodě přímo závislí. Rozvoj jemné a hrubé motoriky. Rozvoj komunikativních a pozorovacích dovedností.
Výsledný produkt:
Kniha pokusů a zjištění
Místo realizace:
Venku
VODA V PŘÍRODĚ
Realizace: Hry s vodou a pozorování vody přímo v přírodě, závislost živočichů a rostlin na vodě. Vyrobte si lupu (v kapitole 9.1 je popsána aktivita spojená s výrobou lupy a následným pozorováním života pod vodou – „Lupa pro pozorování pod vodou“), nebo si ji zajistěte jako pomůcku k aktivitě.
Úvodní motivace a rozhovory: Co všechno je voda? Kde ji můžeme najít? Kdo všechno vodu potřebuje?
DEŠŤOVÁ VODA
Realizace: Hra s dešťovou vodou a její pozorování přímo v přírodě – po dešti i za deště, vznik deště, využití a přínos dešťové vody k udržitelnému rozvoji. Čtení z poetické knížky Mileny Lukešové Holčička a déšť.
Další činnosti jsou uvedeny v kapitole 9.1: „Honička s mráčky“ (str. 96–97), „Prohlížení louže“ (str. 97), „Změřme déšť!“ (str. 98).
HRAJEME SI NA VĚDCE – POKUSY S VODOU
Realizace: Metodou experimentu děti zkoumají vodu. Pokusy zpracovávají do výsledné knihy pokusů. Můžeme např. malovat vodou na chodník, míchat a oddělovat vodu s olejem, měřit množství vody v různě širokých a vysokých nádobách nebo realizovat aktivity zařazené do publikace Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání (Jančaříková, 2010), např. „Co umí mech?“ (str. 60), „Šiško, umím tě otevřít i zavřít“ (str. 67), „Modrá sněženka“ (str. 67), „Přenášení vody – hra na Křováky“ (str. 76), „Každý pramen má jinou chuť“ (str. 106) aj. Hravou činností je aktivita „Bubliny“ (v této publikaci, str. 98–99).
Úvodní motivace a rozhovory: Co všechno voda dokáže? Jak se může změnit?
Výsledkem pokusů s vodou může být „vědecká publikace“ Kniha pokusů, kterou děti vytvoří společně s učitelkou. Může obsahovat fotografie, obrázky, nápisy vytvořené dětmi a zápisy dospělého.
Ukázka z publikace Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání autorek PhDr. Kateřiny Jančaříkové, Ph.D. a Mgr. Magdalény Kapuciánové
Více článků na www.raabe.cz/novinky.