Kdy a proč začít spořit dětem?

Šetříte pro své ratolesti nějaké peníze na dobu, až vylétnou z rodinného hnízda? Pokud si myslíte, že je na to dost času, zpozorněte. Nejlepší čas začít spořit pro děti je právě teď. Jaké spoření vybrat a jak děti naučit finanční gramotnost?

Spoření pro děti: Jaké vybrat?

Místo ukládání peněz do obálky nebo prasátka vyberte raději bankovní způsob spoření. Díky úrokům se peníze budou zhodnocovat, v prasátku z nich jejich reálnou hodnotu ukusuje inflace. Spoření pro děti může mít různé podoby:

  • Spořicí účet vám umožní s penězi stále disponovat podle vašeho uvážení. Můžete je tak kdykoli vybrat nebo naopak nárazově uložit větší částku (třeba jako narozeninový dárek). Při výběru si však všímejte zejména úroku – jeden z nejlepších na trhu vám nabídne třeba Banka CREDITAS. Jejich účet Spoření Richee Junior hodnotí vklady úrokem 0,5 % ročně.
  • Termínovaný vklad pak mívá vyšší úrok, takže na vložených financích vyděláte více. Nevýhodou však může být domluvená doba (většinou v řádu let), po kterou s penězi nemůžete nakládat.
  • Stavební spoření, které je stále oblíbenou možností, jak dětem přispět na začátku dospělého života, se vyplatí, pokud budete šetřit alespoň 6 let. Po tuto dobu nemůžete peníze vybrat, za svou trpělivost ale dostanete odměnu v podobě vyššího úroku a finančních příspěvků od státu.

100 nejlepších her z celého světa pro interkulturní učení

„Kdo se se vystaví riziku se naučit něčemu cizímu, se nakonec naučí hodně sám o sobě,“ říká autorka této nápadité knihy, v které najdete 100 nejlepších her z celého světa, které podporují interkulturní učení.

Interkulturní kompetence patří k důležitým způsobilostem v životě dětí a dospělých. Její základy jsou položeny již ve školce a základní škole.S touto knihou projdete najednou okolo celého světa. Obsahuje hry jako „Nakresli osla“, což je veselá kreslicí hra z Nizozemska, při které se děti se zavázanýma očima pokouší domalovat oslu oči, ocas a uši, nebo turbulentní hru „Diketo“ z Jihoafrické republiky vyžadující zručnost a „Hadí lov“ ze Zambie. Od starších dětí se při hře „Pět místo šesti“ očekává schopnost koncentrace a zapamatování si čísel!

Autor: Wilma Osuji
Překlad: Viola Somogyi
Brož., 136 s., 229 Kč, zakoupíte na www.portal.cz

Wilma Osuji vystudovala sociologii a učitelství. Vydala řadu knih o interkulturním soužití.

Více o knize

Ukázka z knihy

Život brouka

Miniaturní svět pracovitých a veselých mravenců, kteří jsou každý rok sužováni nájezdem žravých kobylek. Hlavním hrdinou je Flik, šikovný mladík a zneuznaný vynálezce, jehož dobré nápady a záměry se s osudovou neodvratností vždy zvrhávají v katastrofu. Flikovi se dokonce podaří zničit zásobu jídla připravenou pro kobylky. A tak, zatímco se celé mraveniště znovu pouští do obstarávání potravy pro bandu desperáta Hoppera, Flik je vyslán radou starších, aby realizoval svůj smělý plán. Chce ve městě najmout velké brouky, kteří by mraveniště před kobylkami ochránili. Upřímně řečeno – všichni mravenci doufají, že toho smolaře a kazisvěta už nikdy v životě neuvidí a o to větší je jejich překvapení, když se Flik brzy vrátí s pestrobarevnou bandou podezřele veselého hmyzu. Že by mu začalo přát štěstí? Nikoliv, omylem najal ve městě skupinu artistů z blešího cirkusu. To, co na první pohled vypadá jako největší průšvih Flikova mladého života, se ale nečekaně mění v triumf, když se do boje proti Hopperovým kobylkám zapojí nejen cirkusáci, ale i celé mraveniště se svými doposud příliš ušlápnutými obyvateli …

Slepičí úlet

Tweedyho slepičí farma se na první pohled neliší od ostatních “výroben” vajec. Jenže ve zdejších kurnících za ostnatým drátem plane odbojný duch. Rocky, Ginger a jejich opeření druhové a družky prostě odmítají frustrující úděl “velkoproducentů” vajec, který jednoho dne v nejlepším případě skončí v hrnci, na pánvi či na pekáči. A tak tu čas tráví nejprve pečlivou přípravou a později vlastní realizací úniku. S každým dalším nezdařeným pokusem jejich odhodlání, ale především vynalézavost roste…

Alobalová technika

Připravíme si kousek alobalu, který trochu zmačkáme a pokroutíme. Poté položíme na zem a pošlapeme do placičky ( to se líbí dětem nejvíc).
Pak dáme průchod fantazii a “placku” různě otáčíme a přemýšlíme, co nám to připomíná (nevěřili byste, co děti všechno napadá – někdy to nevidíme jako dospělí). Placku přilepíme, nejlépe Herkulesem a domalujeme tuší (tuš drží i na alobalu). Předkládám několik fotografií. Pro doplnění návrhy dětí: medvěd, mořská panna, mořský koník, letící orel, pes…
Soňa Doležalová, MŠ Dubová

Přejít nahoru