Školáci potřebují dostatek světla i kvalitní spánek

Vlivem koronavirové krize řešíme více než kdy jindy, jak naše domovy vypadají a jak se v nich cítíme. Zejména pro děti je důležitý jejich vlastní prostor a zázemí, kde se mohou plně soustředit jak na hraní, tak i na studium. Přečtěte si tipy, jak vybavit dětský pokoj, který si zamilují i školou povinní.

Školáci potřebují trochu jiné zázemí než děti zatím školou nepovinné, jelikož na ně život klade nové nároky. Špatně vybavený pokojíček se totiž může ve výsledku projevit na zdraví vašeho dítěte i jeho schopnosti se učit.

 

Při zařizování pokoje vsaďte na zóny

Pokoj rozdělte na zóny, které od sebe budou jasně oddělené a díky kterým ratolest pozná, kam patří věci na hraní a kam věci do školy. Rozhodně se vyplatí umístit jednu zónu (například na hraní) na jednu stranu pokoje a další zónu (třeba na učení) zase na opačnou. Budete tak mít jistotu, že se dítě nebude zbytečně rozptylovat.

Zelená pastelka

Petřík se chystal na noc k babičce. Než odešel ráno do školky, připravil si na stolek pastelky, aby je nezapomněl doma jako posledně. Moc rád si kreslil.

Pastelky se tísnily v papírové krabičce. „Au, nestrkej do mě, zlomíš mi špičku“, hartusila zelená pastelka na svou modrou sousedku. „A netlačte se nebo tu s vámi nebudu! Nevím, co byste si beze mě počaly. Nenamalovaly byste ani strom, ani trávu, dokonce ani kytičky!“

Tučňák

tučňák
Fouká vítr, padá sníh,
tučňák sviští na saních.
Za ním jede sestřička,
červená jí tvářička.

Pověz mi to obrázkem

Aktivity pro děti s odlišným mateřským jazykem.

Pracovní listy obsahující v úvodu krátké pojednání o problematice odlišného mateřského jazyka (OMJ), jak se zachovat před nástupem tohoto dítěte do MŠ, jakými radami a postupy se řídit ve chvíli, kdy takové dítě do MŠ již dochází.

Praktická část publikace je zaměřena na aktivity, které s pomocí karet zapojují děti do běžného provozu MŠ, ukazují pedagogům, jak lze karty využít i pro ostatní děti. V knize pak následuje několik oblastí, které jsou uvedeny opět možnostmi jak danou oblast s dětmi procvičovat obrazovým materiálem, který má dětem pomoci v plynulejším zapojení do chodu třídy a k jejich inkluzi. Mezi probírané oblasti patří např. barvy, tvary, počet, režim dne v MŠ, prostorová a sociální orientace, problematika několika etnik v rámci jedné třídy MŠ atd.

Knihu lze využít nejen pro děti s OMJ, ale i pro děti s logopedickými problémy, s autismem, s mentální retardací, se sluchovou vadou či pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.

Autor: Kateřina Konvalinová

64 s., 179 Kč, knihu zakoupíte v knihkupectví Portál

Kateřina Konvalinová je učitelka MŠ, která dlouhodobě působí ve třídách s dětmi s odlišným mateřským jazykem (OMJ) a na toto téma publikovala již několik článků v odborných časopisech.

Ukázka z knihy

Hra na letadlo

Družstvo má zavázané oči a drží se za ruce. Jedno z dětí zavázané oči nemá a navádí zbylé na cíl. Pro zatraktivnění můžeme nahradit povely doprava, doleva, rovně, stůj nějakými jinými verbálními pokyny (třeba barvami doleva zelena, doprava modra apod). Vítězí to družstvo, které rychleji doletí k cíli.
Michael Novotný, učitel MŠ

Masopust

Masopustní veselice
veselá je převelice.
Lidé vodí po vesnici
medvěda i medvědici.
Tancuj, tancuj, medvěde,
karneval se povede.

Láska ze zvonečku

Na rozkvetlé louce modravých zvonečků žila víla Zvoněnka. Sukýnku měla zvonečkově modrou, smála se jako rozhoupané zvonečky a voněla stejně krásně, jako tato květina. Byla šťastná a rozesmátá. S východem sluníčka běhala po louce a klinkala na zvonečky. Tančila při jejich zvonivé hudbě a zpívala do rytmu. Byla při tom roztomilá a hezká jako kytička. Na téže louce, ale na druhém konci, dole u potůčku, bydlel skřítek Nikýtek. Zvoněnku neznal, jelikož tak daleko ho jeho malé nožky nikdy nedonesly. Žil poklidně a staral se, aby …

Přejít nahoru