V minulé kapitole “Integrovaná výuka a projektové vyučování 1.část” jsme se seznámili s obecnými východisky tvorby výchovně vzdělávacích projektů z nichž vycházejí konkrétní úkoly. Dnes předkládám pro ilustraci projekt s názvem “Človíčkové”.
Organizace výuky:
Děti budou pracovat podle předem připraveného rozvrhu činnosti. Výuka bude probíhat individuálně i ve skupinkách s prolínáním rozmanitých forem výuky a s důrazem na individualitu dětí předškolního věku. Z tohoto důvodu se rovněž jeví jako žádoucí realizace jednodenního projektu. Projekt bude uskutečněn v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro mateřské školy, jeho cíle a kompetence. Jsou zde zahrnuty vzdělávací oblasti: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost a Dítě a svět. Vhodné je tato témata pojmout v různých typech práce- naukové, výtvarné, pracovní, hudební.
Obecné výchovné cíle projektu :
- vytváření pozitivního vztahu k sobě a k ostatním
- rozvíjení tvořivosti
- rozvíjení komunikačních schopností
- upevňování spolupráce mezi žáky
Obecné vzdělávací cíle projektu:
- osvojování poznatků o člověku, lidech a společnosti
- seznámení s praktickými pomůckami
- vyhledávání potřebných informací
Pomůcky : souvisí s potřebami jednotlivých výchovných a vzdělávacích cílů. Jsou to : leporela, pohádkové knížky, populárně-naučné knížky pro děti předškolního věku, papíry, pastelky, model člověka, zeměpisná mapka pro děti.
Projektový den:
projektový den bude zahájen společným posezením dětí na polštářcích v kruhu. Děti se seznámí s obsahem celého denního projektu a organizací dne. Společně budou určena pravidla správného chování a vytipovány okruhy, které zahrnuje projekt. Oblasti se mohou prolínat těmito oblastmi:
Dítě a jeho tělo
Děti se prostřednictvím modelu člověka seznámí se základní stavbou lidského těla. Naučí se popsat postavu na obrázku. Seznámí se s důležitostí péče o vlastní tělo. Dokáží popsat hlavu, krk, trup….Dle sestavy ve skupinkách můžeme děti seznámit i se základy funkce některých vnitřních orgánů. Jako pomůcky nám poslouží model člověka, populárně naučné knížka o lidském těle nebo leporelo. Je možné využít i výukové CD určené dětem pro tuto věkovou kategorii (poz. pro starší děti je výborná sada DVD “Byl jednou jeden člověk” – je možno s tím děti pro zajímavost seznámit).
Dítě a jeho psychika
Dosažení výchovného cíle nám může dopomoci i pracovní a výtvarná činnost při které budou děti kreslit pohádkové postavy podle povahových vlastností. Např. královna ze Sněhurky – závist, Popelka – pracovitost, sedlák z Hrnečku vař – lakota, “hloupý” Honza -nápaditost apod.. Děti se takto seznamují s povahovými vlastnostmi lidí a umí je lépe “identifikovat” jako vlastnosti, které patří do oblasti psychické. ( poz. pro starší děti je vhodná zvukomalba).
Dítě a ten druhý
Seznámíme se s tím, kdo je “kamarád”. Jak se máme chovat ke svým spolužákům i k dětem a lidem ve svém okolí. Toto téma se dá pojmout i do hudební výchovy, kdy si např. s dětmi zazpíváme písničku ” Dělání, dělání..” Vhodné je využití Orffova instrumentáře, kdy děti sami uplatňují smysl pro rytmus a dynamiku hudebního doprovodu.
Dítě a společnost, Dítě a svět
Děti se seznámí prostřednictvím knížky a mapky se stručnými informacemi o obyvatelích jiných zemí. Měly by vědět, že se lidé různí v barvě pleti, národní řeči a tradicích svého národa. Zdůrazňujeme rovnost všech lidí bez ohledu na tyto odlišnosti a důležitost vzájemné tolerance.
V závěru dne zhodnotíme celodenní snahu dětí, vystihneme nejdůležitější momenty projektu a pochválíme děti za snahu.
Tento projekt je “pouze” ilustrativní ukázkou podle které lze skutečný projekt upravovat, přizpůsobovat skutečným potřebám dětí konkrétní mateřské školy vzhledem k celkovému rozložení pracovní skupinky dětí a jejich individualitě.
Pomocný zdroj: RVP pro pro mateřské školy